eStudent Logo
Spavanje - eliksir života

Spavanje - eliksir života

Autor: Barbara Gašpar, 18. 05. 2020.

Predavanje Spavanje - eliksir života koje nam je u sklopu projekta Mozak voli zdravo pripremila Marina Milošević donosi odgovore na pitanja što je san i kako ga poboljšati. Objasnila nam je da je spavanje prirodno stanje uma i tijela karakterizirano promijenjenim stanjem svijesti, djelomično odsutnom osjetnom aktivnošću te smanjenom mišićnom aktivnošću. Ono pomaže pri regeneraciji mozga i pruža priliku da se sve primljene informacije procesuiraju i rasporede.

Upoznaj dijelove mozga 

Ritmom spavanja upravlja cirkadijani ritam čiji se okidač nalazi u dijelu mozga koji se naziva hipotalamus. On komunicira s brojnim drugim strukturama u mozgu i tako utječe na različite procese u tijelu. Struktura koja služi za pohranjivanje informacija u kratkoročnu i dugoročnu memoriju te za snalaženje u prostoru naziva se hipokampus koji izgledom podsjeća na morskog konja. Hipokampus i hipotalamus komuniciraju i tako stvaraju neraskidivu vezu između spavanja i pamćenja.

Kvalitetan san za dug i zdrav život

Mozak je za vrijeme spavanja prilično aktivan, usvajaju se naučene informacije, upravlja procesima cijelog organizma. Spavanje se sastoji od NREM (N1, N2, N3) i REM faze, spavanja. Jedan ciklus spavanja traje 90 minuta, a potrebno nam je oko 4-6 ciklusa spavanja noću. Za vrijeme REM faze spavanja uglavnom sanjamo, a naši mišići su „ugašeni“. 

Proučavanjem povezanosti spavanja i memorije došlo se do zaključka kako je spavanje jedno od glavnih preduvjeta za kvalitetno pamćenje, čiji nedostatak predstavlja rizik za razvoj demencije. Studenti upamtite! U odrasloj dobi  potrebno je minimalno 8 sati sna noću za pohranu naučenih informacija. Spavanje ima važan utjecaj na imunološki sustav. Manjkom sna smanjuje se aktivnost „popravljačkih“ mehanizama u tijelu i povećava mogućnost razvoja tumora, upalnih procesa i kroničnih bolesti. Razne tvari utječu na kvalitetu i strukturu sna, bilo hrana ili piće poput alkohola koji se često koristi kao pomoć prilikom usnivanja.

Paraliza sna predstavlja neugodno, kratkotrajno stanje, koje se javlja u trenucima kada se osoba budi iz sna ili kada tek počinje sanjati. Osoba se osjeća svjesno i mentalno budno, no ne može se kretati što može predstavljati veliku neugodnost i anksioznost za pojedinca. Najčešći razlog zloupotrebe lijekova, sedativa,  je nesanica. Istraživanja su pokazala da su učinci takvih lijekova kratkotrajni i  negativno utječu na kvalitetu spavanja, a kognitivno bihevioralna terapija jedina je dokazano učinkovita metoda liječenja nesanice.

Tips & Tricks kako zaspati u tren oka

Higijena spavanja je osnovna terapija većine poremećaja spavanja, a prvi korak u njenom održavanju jest uspostavljanje pravilnog rasporeda spavanja kojim kroz duže vremena djelujemo na brojne aktivnosti organizma jer naš mozak voli konstantnu. Važno je ograničiti konzumiranje kofeina, izbjegavati alkohol u večernjim satima, spavati u hladnijem prostoru, otprilike 18°C, ukloniti televizor iz spavaće sobe, izbjegavati duge popodnevne odmore, posljednji obrok pojesti minimalno 2 sata prije spavanja.

Informirajte se i očuvajte vaše mentalno i tjelesno zdravlje, poboljšajte kvalitetu vašeg života prateći projekt Mozak voli Zdravo. Više podataka o samom projektu možete saznati na našem  Facebooku i Instagramu. Budite u toku sa svim aktualnostima iz eSTUDENT svijeta - posjetite naš web ili se jednostavno pretplatite na newsletter

Ostale objave

29. 05. 2020.

Završilo prvo Presentation skills natjecanje

Pogledajmo kako je prošlo prvo natjecanje, tko je sudjelovao i tko je pobijedio te što nas očekuje dalje.

27. 05. 2020.

Zasvijetli za sebe: Priprema za povratak u normalan život

Održana je online vježbaonica Zasvijetli za druge

25. 05. 2020.

˝Ovogodišnji Mozak voli zdravo pamtimo po inovacijama i timskom radu˝

Iskustva pri organizaciji projekta s nama su podijelile voditeljice tima popularizacije znanosti!

25. 05. 2020.

Završio 2. Accounting Battle: Tko je najveća riba?

eSTUDENTov RiF s partnerskim poduzećem Mazars Cinotti proglasio pobjednike ovogodišnjeg natjecanja u malo drugačijem obliku.

Postani članom Udruge putem pristupnog procesa koji se odvija jednom godišnje!

Prijavi se na naš newsletter i među prvima saznaj za studentska natjecanja, projekte i ostale studentske pogodnosti :)

Strateški partneri