Unutar projekta Mozak voli zdravo, čiji je glavni cilj zainteresirati i motivirati mlade za brigu o vlastitom zdravlju, pravilan način prehrane te redovitu tjelovježbu, i ove se godine održava kulinarsko natjecanje Brocoola. Brocoola je natjecanje za studente koji se žele okušati u svojim kulinarskim sposobnostima, a cilj samog natjecanja je ukazati da zdrava i uravnotežena prehrana nije luksuz te da je sve što je potrebno za kvalitetan i zdrav obrok nadohvat ruke uz malo truda i kreativnosti.

Na prošlogodišnjoj Brocooli zadatak je bio pripremiti glavno jelo i desert te snimiti video pripreme jela. Pobjednica Lucija Janković osvojila je prvo mjesto s light tortiljama s avokadom i baby špinatom te čoko-chia pudingom.

Pripremaš li inače tortilje i chia puding ili si recepte osmislila za natjecanje? Kako je izgledala priprema jela te jesi li sve radila sama ili si imala pomagače?

Lucija: Tortilje su inače moj specijalitet i obožavam ih raditi svojim prijateljima. Za ovo sam natjecanje odlučila napraviti jednostavniju, bržu i puno zdraviju verziju koja je preukusna! Termički je bilo potrebno obraditi samo piletinu, a sve ostale sastojke sam samo dodala u tortilju. Izabrala sam integralne tortilje, a još zdravija opcija bila bi napraviti vlastite tortilje bez dodatnih aditiva, no to još uvijek savladavam. Što se tiče deserta, upotrijebila sam svoju najdražu super food namirnicu – chia sjemenke koje su odličan izvor proteina. Rafinirani šećer sam zamijenila datuljama i sirovim kakaom. U izboru jela sam se najviše dvoumila oko deserta jer ima toliko zdravih opcija koje u potpunosti isključuju rafinirani šećer, a koje su jednako tako ukusne. Ne bih nikada pobijedila na natjecanju da nije bilo moje prijateljice, kolegice i ljubiteljice doručka Marije Horvat koja mi je pomogla u snimanju i montaži, a s kojom sam i podijelila nagradu.

slika1

Važno je bilo da jelo bude niske cijene (za studentski džep), jednostavno, ali nutritivno kvalitetno. Smatraš li da je teško jesti kvalitetno uz svakodnevne studentske/poslovne obveze?

Da, smatram da je vrijeme, a manje novac, najveći izazov zdravoj prehrani. Ako se kupuju sezonske namirnice te ako se izbace nepotrebne grickalice i slatkiši, ušteda će biti sigurno vidljiva. Obaveze su te koje nas tjeraju da posegnemo za jednostavnijim opcijama, a to su najčešće pekarski proizvodi. Tome možemo stati na kraj jedino pripremom jela unaprijed, no to zvuči lakše nego što je zaista tako. Rijetko kome se da ustajati ranije kako bi pripremili jelo, a još više po gradu nositi vrećicu s ručkom u njoj. Mene uvijek na to natjera zdravlje jer se osjećam lošije kada se ne hranim zdravo i znam što mome tijelu nedostaje. To je individualna žrtva.

Znači li da ako je jelo nutritivno kvalitetno i zdravo da je ujedno i skupo? Smatraš li da je zdrava hrana luksuz?

Naravno da je jeftinije kupiti bijeli kruh za 5 kn nego integralni za 10 ili 12 kn. No, možemo gledati na to s druge strane – izbacujem hrenovke, paštetu, majonezu, ketchup, salamu, chips, smoki, odnosno sve na što sam inače izdvajala novce. Kada su u pitanju novci, bitno je osvijestiti prioritete. Činjenica je da zdrava prehrana i zdrav način života zahtijeva određenu osviještenost o vlastitom zdravlju, a s time sigurno i više vremena i novaca, no fokusiranost na cjelokupan dobitak uvijek treba biti najveći poticaj – a to je opće zadovoljstvo sa svojim zdravljem, tijelom i umom. Ono što je najbitnije jest balans u prehrani. Ja ću pojesti i pizzu i burger, ali to će biti 10% moje mjesečne prehrane. Ne treba se ni sa čim uskraćivati, ali u osobi treba postojati taj switch koji će reći – sad je dosta. Primjerice, ako smo imali obilni nedjeljni ručak onda za večeru treba pojesti nešto jako lagano kako bismo se sami osjećali bolje.

Ove godine tema na Brocooli je doručak. Budući da si vodila Facebook stranicu s Marijom Horvat pod nazivom Breakfasting, koja je bila posvećena isključivo doručku, pretpostavljam da je doručak za tebe važan svakodnevni “ritual”. Doručkuješ li redovito?

Doručkujem obavezno jer sam stvarno gladna čim izađem iz kreveta i ne mogu funkcionirati drugačije. Ja sam jedna od onih koji organiziraju svoj dan oko hrane tako da ću sigurno pronaći način i vrijeme da si nešto skuham i ponesem sa sobom ako znam da neću biti doma. Na našoj Breakfasting stranici smo inspirirali pratitelje s odličnim idejama za doručak, a najviše nas je veselilo kada bi nam oni poslali svoje fotografije zanimljivih jutarnjih obroka.

slika3

Odakle toliko zanimanje baš za tim obrokom? Što pripremaš za doručak?

Ah doručak! Da bar mogu opisati svoju ljubav prema njemu – haha. Ima nešto posebno u jutru koje mi pruža optimizam za svim mogućnostima koje mi pruža novi dan i možda ga baš zato želim zadržati da što dulje traje s finim doručkom. Iznenađujuće, ali ne eksperimentiram previše s njim jer sam pronašla par jela koje najbolje odgovaraju mom organizmu, a to su zobene pahuljice s jogurtom ili vodom (zobena kaša) uz dodatak chia sjemenki, orašastih plodova, šipka ili šumskog voća. Zatim avokado na kruhu s malo maslinovog ulja, limuna i papra, a ako sam stvarno gladna onda jaja ili omlet s porilukom. Ono što mi je bilo life-changing jest šalica tople vode s limunom i izribanim đumbirom. Garantirano ste zaštićeni od svih prehlada. Dam si više oduška vikendima kada volim raditi obilniji doručak, odnosno brunch. Kod mog doručka nema previše egzotičnih namirnica osim možda superfooda koji sada već veliki broj ljudi uključuje u svoja jela. Neki vole obilne doručke, neki voće ili smoothie, samo treba pronaći što vama najbolje odgovara.

Koliko vremena izdvajaš za pripremu doručka i što je za tebe savršeni doručak?

Jako me veseli priprema doručka i stvarno izdvajam minimalno pola sata za njega, to je moj ritual koji će, nadam se, ostati i kada ću imati puno više obaveza. Najsavršeniji doručak je onaj na kojega možeš potrošiti i sat vremena, a još bolji kada ti ga netko napravi i donese u krevet – hehe. Zato obožavam vikende i doručke u dvoje.

Smatraš li da je vizualni aspekt važan kod pripreme obroka?

Što se tiče vizualnog aspekta doručka i ostalih jela, tome svjedočimo sa sve većim trendom “instagramiziranja” hrane. Vizualno atraktivan newsfeed privući će više pratitelja, pa ako vam je to cilj onda sigurno treba obratiti pozornost na to. No, stvarnost je malo drugačija, pronalazimo sve manje vremena za pripremu obroka, a kamoli da se svakodnevno brinemo o njegovom vizualnom izgledu.

Što savjetuješ onima koji ne doručkuju? Što propuštaju i zašto bi se trebali posvetiti pripremi doručka i doručkovanju?

Neću koristiti floskule poput “Doručak je najvažniji obrok u danu” jer vjerujem da su to već sto puta čuli. Neke osobe jednostavno ne mogu jesti ujutro, ili nisu gladni, ili im je organizam naviknut da prvo moraju popiti kavu. Ono što bih im preporučila jest da probaju tjedan dana redovito jesti doručak te da isprobaju na svome organizmu osjećaju li se bolje ili ne. Iz vlastitog iskustva znam da se osoba psihički bolje osjeća kada samom sebi posveti  vrijeme ujutro te kada zna da je svoje tijelo nahranila zdravim i kvalitetnim namirnicama. Dan će joj sigurno krenuti bolje i opuštenije.

slika2

Tko bi se po tvom mišljenju trebao prijaviti na Brocoolu te imaš li neki savjet kako pripremiti pobjednički doručak?

Na ovo natjecanje bi se trebali prijaviti apsolutno svi oni koji smatraju da im doručak predstavlja izazov te oni koji imaju za podijeliti odlične jednostavne, ukusne i zdrave doručke. Ocjenjuje se ponajviše nutritivna kvaliteta obroka, a proces snimanja i kasnije montaže će vam sigurno biti jako zabavan, posebice ako ga radite u paru. Doručak je toliko zahvalan za pripremu jer dopušta individualne verzije te ne slijedi nikakav strog recept. Slobodno eksperimentirajte s njim, dajte mu svoj touch, dodajte razne kreativne namirnice i zabavite se u pripremi.                                                                                                                                                                                                                             

Na ovogodišnjoj Brocooli mogu sudjelovati svi studenti hrvatskih sveučilišta i veleučilišta koji snime i pošalju video pripreme svog doručka, koji je ovogodišnja tema natjecanja. Budžet za pripremu doručka je 35 kuna, a u cijenu ne ulaze brašno, sol i šećer. Video smije trajati do 2 minute, a poželjno je da ne prelazi 30 MB. Važne karakteristike obroka su jednostavnost, niska cijena i, naravno, što veća nutritivna kvaliteta. Uz video je potrebno osmisliti naziv jela te priložiti popis namirnica, troškovnik i način pripreme jela.

Stručni žiri, koji čine diplomirane nutricionistice Tena Niseteo i Karmen Matković Melki iz tvrtke Definicija hrane d.o.o., birat će najbolje doručke koji osvajaju vrijedne nagrade. Ovogodišnja Brocoola dodijelit će čak 10 nagrada. Prvo mjesto osvaja putovanje za 2 osobe sa Sunčanom vurom i mjesečnu članarinu za Gyms4you, drugo mjesto donosi NutriBullet i knjigu iz Školske knjige, a treće mjesto PIP poklon paket i mjesečnu članarinu za Amika aerobic centar.

Prijaviti se možete putem obrasca dostupnog na web i Facebook stranici eSTUDENTa do 11. ožujka 2018. godine.

Prijave su krenule zato trk u kuhinju, pripremite doručak, snimite ga, pošaljite i naučite nas kako pripremiti savršeni obrok. Vidimo se na Brocooli!

Piše: Mirta Škof

Foto: Lucija Janković