20170509_152049

Od ponedjeljka 8. do petka 12. svibnja, u prostorijama Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, održao se još jedan Financial Week. Financial Week je projekt našeg tima Računovodstvo i financije koji svake godine organizira interaktivna predavanja i radionice kako bi svim znatiželjnima pokazao drugu i zabavniju stranu financija.

Ovogodišnji Financial Week otvorila je Diana Antičić, vlasnica tvrtke Forenzika Prima i porezna savjetnica zadnjih 14 godina, s predavanjem i radionicom “Forenzičko računovodstvo”. Forenzičko računovodstvo je spoj računovodstva, revizije, informatike, ekonomike, statistike, istraživačkih vještina i poznavanja pravne regulative. Antičić je okupljenim studentima podijelila zanimljive slučajeve s kojima se susrela u svom radu (naravno bez otkrivanja identiteta) i pojasnila kako prepoznati malverzacije u financijskim izvješćima, greške koje direktori najčešće rade i koje vode do prijevara njihovih zaposlenika. “Prilika čini lopova” – naglasila je. Njezina kolegica Tanja Tutić održala je radionicu kojoj je glavni cilj bio prepoznati na primjeru računa sve nepravilnosti koje bi mogle ukazivati na prijevaru.

                                            WhatsApp Image 2017-05-15 at 12.00.51

Drugi dan je predavanje predvodio jedan od najuglednijih hrvatskih ekonomskih analitičara, Velimir Šonje, na temu “Bihevioralna ekonomika i bihevioralne financije”. Šonje je govorio o psihološkoj podlozi u ekonomiji i finacijama koja je puno kompleksnija nego što ju ekonomska podloga pretpostavlja. Naše psihološke odlike uvelike utječu na naše životne odluke. Prema njemu dvije stvari objašnjavaju zašto ljudi drugačije reagiraju. Prvo je averzija prema riziku, a drugo “framing effect” (uokvirivanje i pristranost potvrđivanja). Nadalje, bihevioralne financije se bave svime što odstupa od standardnih pretpostavki mikroekonomije. Postoje dva tipa modela ponašanja potrošača, a to su racionalna i adaptivna ponašanja. Kod racionalnog ponašanja nikakva nas prethodna uvjerenja ne ograničavaju u budućim uvjerenjima, dok kod adaptivnog ponašanja prethodna uvjerenja presudno utječu na nova. Naime, prema prvom bihevioralnom ekonomistu Keyensu, ljudi su vođeni nečim “iznutra” što on naziva “animal spirit” (duh koji pokreće) pa treba imati na umu kako psihologija vrti ekonomiju, a ne obrnuto.

U srijedu, Damir Grbavac, predsjednik UMFO-a (Udruga društava za upravljanje mirovinskim fondovima i mirovinskih osiguravajućih društava), održao je predavanje “Sve što trebate znati prilikom odabira mirovinskog fonda”. Već bismo se sada trebali početi brinuti o budućoj mirovini, koliko nam god to u dvadesetima zvuči daleko i nestvarno. Postoje dva modela mirovina. Prvi je model međugeneracijske solidarnosti – pay as you go (oni koji rade plaćaju doprinose iz kojih se isplaćuju mirovine za ove koji su u mirovini), odnosno mirovine iz tzv. I. stupa s kojima zbog demografskih i drugih promjena ima sve više i više problema, te drugi model, model u kojem su mirovine bazirane na sredstvima uplaćenima u fondovima.. Misija mirovinskih fondova je da osiguraju adekvatne prihode u mirovini svojim članovima i pretvaraju mirovinske doprinose u novi kapital koji će stvarati nove vrijednosti (kapital koji se ulaže u gospodarstvo). U Hrvatskoj mirovinski sustav se sastoji od tri stupa: međugeneracijske solidarnost (15 od 20 % doprinosa), ulaganja u obvezni mirovinski fond u koji se ulaže ¼ mirovinskih doprinosa i njima upravljaju društva za upravljanje obveznim mir.fondovima (5 od 20% mir.doprinosa) te ulaganje u dobrovoljni mirovinski fond (dopunsko osiguranje mirovine- ulagati mogu pojedinci ili njihovi pokrovitelji, odnosno poslodavci).

                                             WhatsApp Image 2017-05-15 at 12.02.10

Četvrti dan predavanje je predvodila financijska direktorica Zagrebačkog holdinga, Marica Dusper. Kako je strukturiran Zagrebački holding, koja je važnost i značaj tog poduzeća, i kako su „probili stakleni strop“ s brojem žena na rukovodećim pozicijama, kako se boriti s vjetrenjačama nakon faksa, koja je tajna uspjeha i zašto „uvijek morate gledati EBITDA“ samo je na tragu svega što su studenti mogli čuti od Dusper. Tema predavanja bio je One page only report, vrsta financijskog izvješća koja se upotrebljava u Zagrebačkom holdingu, ali i drugim većim poduzećima. Model One page only izvješća osmislio je Nijemac Hervig Friedog. Ideja je bila stvoriti unificirano i korisno izvješće koje je lako pregledno, iz kojeg se mogu izvući brzi zaključci, i s kojim, kad ga pogledate nakon godinu dana, znate kontekst u kojem se vaše poduzeće tada nalazilo, koje ste akcije poduzeli i koje su one probleme rješavale. Takav tip izvještaja ne mora se nužno primjenjivati samo u financijskom sektoru – on je fleksibilan i lako primjenjiv u bilo kojoj situaciji koja iziskuje određeno ‘praćenje’  ili sažeto izlaganje poslovnih ideja i prijedloga.

Posljednji dan Financial Week-a bio je prava poslastica za sve one koji se jednog dana vide u banci. U suradnji sa ZABA-om, organiziran je posjet poslovnici Zagrebačke banke na Trgu bana Josipa Jelačića. Pri razgledavanju poslovnice zainteresirani studenti imali su priliku vidjeti radna mjesta bankara, shvatiti strukturu banke i predočiti si način poslovanja. Prolazeći iz front dijela (dio u kojem se obavljaju usluge s klijentima) u back dio (operativni dio) studentima je ukazano na pet temeljnih vrijednosti kojih se djelatnici ZABA-e drže u planiranju i obavljanju svog posla a one su: customer first, execution and discipline, cooperation and synergies,  risk management te people and business development. ZABA posebice stavlja naglasak na razvijanje svojih kadrova te je zato, u internom edukacijskom programu, određeno kako se bankari moraju rotirati po raznim mjestima, upravo iz razloga da steknu uvid u specifičnosti drugog radnog mjesta te nadograde vlastita znanja i bolje razumiju klijenta. 

Dvorane su bile premale za sve zainteresirane, a neki su ostali bez sjedećih mjesta. Sva predavanja su bila zanimljiva, dinamična i interaktivna. Gosti predavači su rado odgovarali na pitanja znatiželjnih studenata te na svih ostavili pozitivan utisak svojom veselom karizmom i pristupačnošću.

Nika Marin, Žana Jukić i Tea Šimičić