PREDAVANJE: VELIKI PODACI I ODNOSI S JAVNOŠĆU

 

Prof. Mirjana Pejić- Bach

Hrvatski studiji,

Borongajska cesta 83d, Zagreb

19. siječnja, 2017.

U četvrtak, 19. siječnja 2017. godine, na Hrvatskim studijima je profesorica Mirjana Pejić-Bach održala predavanje na temu „Veliki podaci i odnosi s javnošću“. Profesorica Pejić-Bach je profesorica na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a njeno gostovanje na Hrvatskim studijima bilo je  ponajprije namijenjeno studentima diplomskih studija.

Kao što je Pejić-Bach naglasila, Velike podatke (Big Data) definira skup podataka koje je, zbog veličine i složenosti, teško i vremenski zahtjevno obraditi korištenjem aplikacija namijenjenih obradi strukturiranih podataka. Karakteristike velikih podataka su volumen, raznovrsnost i brzina, a primjena velikih podataka u odnosima s javnošću odnosi se na automatiziranu analizu sadržaja korištenjem rudarenja teksta s ciljem pronalaženja njegovog značenja, kako bi bilo moguće analizirati teme nekog teksta (engl. Topic mining) ili ton teksta (engl. Sentiment mining). Kao primjer profesorica  je navela Word clouds i Google trends.

Istaknula je i da se rudarenje teksta može primijeniti i na društvene mreže te da analiza sentimenta označava procjenu mišljenja o nekom tekstu. Primjerice, ako se u određenim tekstovima pronađu riječi „nogomet“ i riječi „volim“, „neopisivo“ i „super“ može se zaključiti da autor teksta voli nogomet. Negativna karakteristika analize sentimenta je količina informacija koju je potrebno procesuirati zbog čega ih je često potrebno ponovno analizirati nakon stvaranja novih baza podataka.

Automatiziranom analizom sadržaja (zajedničko ponavljanje riječi i fraza) moguće je pronaći različite tekstove koje povezuju određene teme koje su predmet našeg istraživanja. Ovaj alat je izrazito koristan pri pisanju, primjerice, diplomskih radova, a korisno je spomenuti Word stat, softver za analizu tekstova koji je besplatan mjesec dana.

Zanimljivo, zagrebačka marketinška agencija iStudio je napravila alat Mediatoolkit čija je svrha nadzor svih portala na svijetu, a ima „moć“ u pet minuta prepoznati promjene na njima i njihovim kategorijama te nadzirati njihove sadržaje. Isto tako, Pejić-Bach je spomenula i  SentiMenter, platformu za praćenje i analizu društvenih mreža, koji tvrtkama omogućava praćenje i mjerenje utjecaja kampanja. Više informacija o ovoj platformi moguće je pronaći na www.croz.net/sentimenter, gdje je dostupna i besplatna demo verzija SentiMentera.

Istaknimo da je profesorica Pejić-Bach na predavanju govorila i o konkretnim slučajevima u kojima su se koristili ovi alati, kao što su Southwest airlines, Cisco airlines, Gdelt project, Analyzing the US election using Twitter and Meta- Data in R i Analiza blogova o Hrvatskoj.

Više o samom predavanju moguće je pronaći na linku.