zivkoŽivko Krstić diplomirao je informatički menadžment na Ekonomskom fakultetu u Splitu, a danas radi kao podatkovni znanstvenik u tvrki Crossing technologies Ltd. Član je inicijative Data Science Croatia, a u sklopu projekta Mozgalo, s nama je podijelio iskustva i dojmove koje jedan ekonomist može steći na ovome području te otkrio što misli o samom Mozgalu.

Koji su vaši interesi na području Big Date?

Pratim razvoj tehnologija velikih podataka. U tom području je mnogo promjena nastalo  u proteklih nekoliko godina, ali i dalje mi je najdraža mogućnost obrade i analize velikih i nestrukturiranih podatka uživo (real-time). U zadnje vrijeme posebnu pažnju pridajem razvoju Sparka, koji već sad čini čuda u ovom području zahvaljujući svojoj ogromnoj zajednici koja sudjeluje u razvoju.

Zašto baš to?

Primarni interesi su mi naravno analiza podataka i strojno učenje pa je i logično da me upravo Spark privukao. Osim Sparka, volio bih spomenuti i H2O i njegov Sparkling Water, bez kojeg bi mi izvođenje ovih analiza bilo dosta otežano.

Koja su Vaša iskustva na tom području?

U svojoj karijeri se više-manje bavim analizom tekstualnih podataka i vizualizacijom. U tvrtki u kojoj sam prethodno radio, kao i u onoj u kojoj trenutno radim, bavio sam se analizom mišljenja, detekcijom ključnih riječi i slično. Konkretno, upravo smo plasirali naš proizvod pod nazivom JupiterOne i baziran je upravo na Big data tehnologiji i Lambda arhitekturi s analitičkim slojem koji je u mogućnosti analizirati podatke, bilo uživo, bilo u batchu. S vremenom se ukazala potreba da implementiramo i Tableau vizualizaciju s obzirom na zahtjeve kupaca, tako da mi je i to područje vizualizacije postalo važno i zanimljivo.

Zašto ste se počeli baviti tematikom strojnog učenja i Big Date?

Na 3. godini fakulteta sam puno istraživao o svim aspektima svog smjera te sam zaključio da mi je ta igra s podacima definitivno primamljiva, zanimljiva i što je najbitnije, izazovna. U početku su to bili strojno učenje i vizualizacija podataka, a kasnije se ukazala potreba da naučim i Big Datu, jer nam pomaže da se uhvatimo u koštac s izazovima današnjice.

Što mislite o trenutnoj popularnosti Big Date u Hrvatskoj?

Kao i u ostalim državama, i nas je zahvatila groznica Big Date, ali i dalje smatram da je potrebna dodatna edukacija. Razlog je taj što ljudi nabavljaju opremu za Big Datu bez jasne vizije što planiraju s njom napraviti i bez jasne strategije. Na primjerima se pokazalo da je ovo itekako pogubno za organizaciju.  

Što mislite o porastu broja poduzeća, a samim time i brojem zainteresiranih te stručnjaka, koji se bave tim područjem?

To je definitivno odlična stvar i čini me sretnim, jer smo se do prije koju godinu osjećali usamljeno. No, i dalje ostaje problem odlaska kvalitetnih ljudi u druge države te nedovoljan broj kvalificirane snage, zbog toga što su fakulteti tromi za promjene. Kao i uvijek, sve se svodi na entuzijazam pojedinca što i nije loše, ali nema mnogo takvih. Svima onima koji se žele baviti ovim područjem savjetujem da idu ovim stopama (samouki analitičar), jer danas imamo nevjerojatnu količinu tečajeva i materijala koji su svima dostupni. Tako svi imaju priliku uz rad i trud doći do znanja koje im je potrebno za ovo područje. Jedini problem je prepoznavanje smjera učenja, a u tome im mogu pomoći predavanja poput onog udruženja “Data Science Croatia”.

Što mislite o inicijativi kao što je Mozgalo?

Pratim Mozgalo još od početaka te sam i sam sudjelovao na prvom Mozgalu u evaluaciji pristiglih projekata. Definitivno se radi o hvale vrijednoj inicijativi koja pomaže u promociji znanosti o podacima unutar studentske zajednice. Volio bih da se ova inicijativa jače proširi i na ostale dijelove RH te da se uključi veći broj studenata izvan Zagreba. Mi ćemo se iz inicijative Data Science Croatia (DSC) potruditi da ovakva natjecanje još više dobiju na važnosti.

Zašto bi se, po Vama, studenti Ekonomskog fakulteta trebali priključiti projektu Mozgalo?

Radi se o nezaboravnom iskustvu i lijepom načinu da dobijete dojam koliko znate i koliko još morate učiti. Sigurno ćete biti bogatiji za jedno vrijedno iskustvo koje bi bilo šteta propustiti jer prijava vas ne košta ništa,  a dobit je ogromna.

Što biste općenito preporučili studentima, zainteresiranima za ovo područje?

Učenje preko MOOC tečajeva (Coursera, Edx, Udacity …) te čitanje stručnih knjiga je definitivno smjer kojim bi trebali ići. uz to, naravno, bilo bi idealno da sudjeluju na Mozgalu te dolaze na predavanja iz tog područja i druže se s ljudima istih interesa. Tu vidim i našu inicijativu DSC koju planiramo širiti i na druge gradove tako da geografska udaljenost ne bude prepreka.

Koji su Vaši savjeti za studente koji se žele baviti ovim područjem?

Radi se o veoma izazovnom i dinamičnom području koje zahtijeva dosta učenja i ima nešto teži put, jer još nemamo smjer na fakultetima koji bi se bavio samo ovim područjem. Većina ljudi se odluči za ovo područje zbog odličnih plaća, ali ukoliko uistinu ne volite ovaj posao, savjetujem vam da ne ulazite u to.

Želite li još nešto dodati?

Ako mislite otići van države, savjetujem vam da prije toga date Hrvatskoj i našim poduzetnicima šansu i da pokušate steći inicijalno iskustvo ovdje. Ima tu dosta kvalitetnih tvrtki od kojih možete puno naučiti i gdje možete steći neprocijenjivo iskustvo.

 

Mozgalo je odlična prilika da unaprijediš svoje znanje na području rudarenja podataka i izradi Big data rješenja. Predstavi se potencijalnim poslodavcima, stekni nove vještine i osvoji novčane nagrade, ali prvo prijavi svoj tim između 2. i 13. ožujka na službenoj web stranici Mozgala.