IMG-8059 (1)

Svi ste sigurno nebrojeno puta u životu čuli koliko je bitno baviti se sportom. Sigurno znate i koliko je sport bitan za zdravlje i koliko ima relaksirajući učinak tokom studiranja. Naravno te činjenice ponekad nisu dovoljan motivator da se ustanemo sa stolca i pokrenemo se. Uz mnoštvo grupnih i pojedinačnih sportova koji su nam dostupni, u zadnjih nekoliko godina istaknuo se Crossfit. Za Crossfit nije čulo mnogo ljudi u Hrvatskoj, ali kad saznate što sačinjava ovaj sport i koliko je fizički i psihički učinkovit, sigurno će vas privući.

Crossfit je funkcionalni program koji razvija fleksibilnost, mobilnost, koordinaciju, kondiciju, izdržljivost, snagu te eksplozivnost. Crossfit obuhvaća elemente raznih pokreta s vlastitim tijelom i težinom, gimnastike, dizanja utega, trčanja, veslanja, bicikliranja. Program je namijenjen i prilagođen svima, bez obzira na dob, spol i prethodno iskustvo u vježbanju.

Kako bih detaljnije istražila Crossfit i koliko bavljenje Crossfitom znači pojedincu odgovore sam potražila kod Luke Perka, dvadesetogodišnjeg studenta, koji se ovim sportom bavi vrlo intenzivno i uspješno te je uz to i pomoćni trener u jednom Funkcionalnom centru za rekreaciju.

Za početak nam se kratko predstavi, ispričaj nam kako si saznao za Crossfit i što te potaknulo da se počneš njime baviti te kakvi su ti planovi za budućnost?

Od malena se svakodnevno bavim sportom, s društvom iz kvarta igrao sam košarku, nogomet, rukomet. Rukomet me najviše od navedenih privukao i počeo sam ga trenirati u petom razredu osnovne škole. Šest godina trenirao sam rukomet i premda sam bio vrlo uspješan, privukao me program intervalnih treninga s vlastitom težinom i vanjskim opterećenjem čime su se bavili moja dvojica starije braće. Počeo sam istraživati takve treninge i gledajući razne videe na You Tube-u, susreo sam se s Crossfitom. U otprilike dva tjedna pogledao sam sve raspoložive videe o Crossfitu i odlučio prekinuti s rukometom i krenuti u teretanu. Tamo sam išao na početku tri puta tjedno i nisam radio samo klasične vježbe na spravama nego sam postepeno primjenjivao vježbe iz Crossfita.

Već pune dvije godine traje moje intenzivno i ozbiljno treniranje Crossfita. Na prelazak s rukometa na Crossfit presudan je bio nedostatak grupnih sportova u kojima ovisiš o svojim suigračima i ne možeš utjecati na njihovu predanost u igri, dok sada ovisim samo o sebi i svojoj upornosti. U Crossfitu uživam u raznolikosti vježbi i efektnim pokretima poput hodanja na rukama, gimnastičkih vježbi i naravno, dizanje kilaža u raznovrsnim vježbama.

Pola godine sam pomoćni trener u jednom Funkcionalnom centru za rekreaciju i rehabilitaciju u Zagrebu i od tada imam bolji pristup treniranju. Što se tiče budućnosti, planovi su veliki, a cilj kojemu težim je biti među najboljima u Europi.

Koliko često sada treniraš i kako izgleda jedan tvoj trening?

Treniram šest dana u tjednu u prosjeku tri sata dnevno, no zna se dogoditi i duže od toga. Trenutni fokus mi je na gimnastici, izdržljivosti i na pokretima s vlastitom težinom. Zagrijavanje mi je najbitniji dio treninga i minimalno traje pola sata, a ovisi o tipu treninga koji ću odraditi taj dan. Ni jedan dan nemam isti trening jer ima jako puno vještina i pokreta koje treba savladati. Za svaki dio tijela ima mnoštvo različitih vježbi koje uvijek iskombiniram tako da je svaki trening raznolik. Upravo je raznolikost ono što čini Crossfit posebnim.

Tvoji rezultati u Crossfitu za tvoje godine i tvoj „radni staž“ su prilično zadivljujući. Možeš nabrojati neke svoje osobne rekorde?

Neki rekordi koje sam do sada napravio su mrtvo dizanje 215 kilograma, u čučnju 190 kg, trzaj sa šipkom 110 kg, prehodao sam na rukama 15 metara, jedan kilometar pretrčao sam za 3 minute i 10 sekundi, a polumaraton na veslačkom ergometru odveslao sam za 1 sat, 23 minute i 23 sekunde.

IMG-8046 (1)

Trenutno se pripremaš za natjecanje, pa nam približi malo kako izgleda proces natjecanja u Crossfitu?

Moje pripreme za natjecanje su zapravo svakodnevni treninzi, no pred natjecanje radim najviše na stvarima koje bi se mogle pojaviti na natjecanjima i za koje znam da su mi možda malo slabije. Svako natjecanje započinje kvalifikacijama – radi se jedan trening tjedno, dva tjedna. Organizator natjecanja objavi trening koji moramo napraviti u što kraćem roku, na primjer trebamo napraviti pet serija od po 10 sklekova u stoju na rukama, 15 mrtvih dizanja sa 100 kg, 10 zgibova. Kvalifikacije se odrađuju otprilike 2 mjeseca prije natjecanja. Najboljih 30 do 40 kandidata, s najboljim vremenom iz kvalifikacija idu na samo natjecanje. Samo natjecanje traje dva dana i forma im je u obliku treninga. Cilj im je testirati snagu, eksplozivnost, izdržljivost i kondiciju. U Hrvatskoj imamo dva velika natjecanja, to su Croatian Throwdown koje se održava u 3. mjesecu u Zagrebu i Dalmatian Throwdown koje se održava u 10. mjesecu u Splitu. Ta natjecanja okupljaju natjecatelje iz jugoistočne i srednje Europe.

Koliko je uopće razvijen i popularan Crossfit u Hrvatskoj?

U Hrvatskoj nije još toliko razvijen kao na primjer u Americi ili zapadnoj i srednjoj Europi. Iako u zadnje vrijeme popularnost raste, ljudi sve više teže zdravom načinu života i traže ovakve drugačije i funkcionalnije sportove. Kod nas u Cross boxu imamo grupu za početnike i one naprednije, koji se već intenzivnije bave Crossfitom. Početnika je zaista sve više jer se s njima radi od samih osnova, učimo ih kako da iskoriste mogućnosti svog tijela s vlastitom težinom i polako napreduju prema vježbama s vanjskim opterećenjem. Što se tiče aktivnih natjecatelja u Crossfitu, Hrvatska ima oko 50-ak ozbiljnih natjecatelja.

Za one koji se odluče baviti Crossfitom i buduće početnike, reci nam par termina koji su u učestaloj upotrebi na treninzima?

Na treninzima uglavnom koristimo skraćenice američkih izraza, svakog početnika upoznamo s njima kako bi ostvarili što bolju komunikaciju i da bi prijelazi s vježbe na vježbu bili što efikasniji. Mogu ti istaknuti neke od njih:

Crossfit Box – izraz je za teretanu u kojoj se trenira Crossfit

WOD (Workout Of the Day) – jedan kondicijski trening koji se mora napraviti što brže ili sa što više ponavljanja u zadanom vremenskom periodu

AMRAP (As Many Rounds As Possible) – određeni vremenski period (10 minuta) za napraviti najveći broj ponavljanja nekih određenih vježbi

EMOM (Every Minute On the Minute) – vremenski trening, svake minute započinje se nova vježba

AFAP (As Fast As Possible) – set vježbi koji radiš u najbržem mogućem vremenskom roku

I za kraj, koje bi savjete dao svima koji se odluče baviti Crossfitom?

Najbitnije je pronaći dobar funkcionalan centar s kvalitetnom opremom i osobljem. Poslije toga je najvažnije početi redovito ići na treninge premda je svaki početak najteži. Usprkos umoru i iscrpljenosti koje nastupa nakon prvih treninga jer tijelo nije naviknuto na vježbanje, treba ostati uporan. Već nakon mjesec dana početnici vide prve promjene u mogućnostima, izgledu i najbitnije – raspoloženju. Nakon nekog vremena tijelo se navikne na ovaj oblik vježbanja i želi samo napredovati i pomicati svoje mogućnosti. A zadovoljstvo nakon treninga u kojima iskorištavamo potencijal svih mišića u svom tijelu je neprocjenjivo.

Luka, hvala na približavanju Crossfita studentskoj populaciji, nadam se da će ih upravo tvoja iskustva pokrenuti da budu (Cross)fit, a tebi puno sreće na skorašnjem natjecanju!

Slike: Mihaela Rimac

Napisala: Mihaela Rimac